

Med kunsthistoriestudier, flere år som stylist i London og Oslo, og vel ti år som interiørfotograf på CV-en er Birgit Fauske kvalifisert til å mene mye om interiør og estetikk. Det hender hun drømmer om stram og flott funkisarkitektur, men like høyt står sjarmerende rot med smuler på benken og hun mener at rene vegger helt fri for spikerhull ikke vil gjøre deg lykkelig.
Hvor og hvordan og med hvem bor du?
Jeg bor i en leilighet på Blindern, sammen med datteren min. Det er et godt sted å bo, nær byen for meg, og masse luft og grønt for henne.
Beskriv stilen i hjemmet ditt?
Stilen min hjemme er vel mest av alt litt tilfeldig og sammensatt, selv om jeg er stor tilhenger av å tenke igjennom hva man trenger og ønsker seg. Mange ting harjeg fått fra eller "passer på" for venner. Teppene har venninne Krista Elvheim tatt med seg fra Marokko, noen av bildene på veggene har jeg til låns fra fotografvenner. Stilen er tilfeldig fordi jeg heller beholder det jeg har en stund til, fremfor å bytte det ut med noe som er halvveis bra. Den rosa sofaen var min mormors, marmorlampen fikk jeg av farmor. Disse tingene er nok litt vel romantiske i stil for meg, men de har vært med meg på veien i mange år nå. Heldigvis har jeg samlet meg noen mer moderne og strammere objekter så jeg ikke blir boende i et museum.
Hvordan ville vennene dine beskrevet hjemmet ditt?
Jeg tror de ville sagt det var varmt og åpent. Håper i hvertfall det.
Hvordan er drømmehjemmet?
Det aller beste med drømmehjem, er at man kan forandre mening og stil så ofte man vil. Så det spørs på dagsformen. Noen ganger drømmer jeg om å bo i et stramt og asketisk funkishus ved sjøen, andre ganger om en rotete, gammel leilighet i Paris, med smuler på kjøkkenbenken, og bøker og plater og kunst overalt. Og jeg dagdrømmer mye om farger. Jeg synes det er litt kjedelig å male vegger, ellers hadde jeg nok forandret farger nokså ofte.

Spiseplassen er plassert i stua, i flommen av dagslys fra vinduet. Spisesonen er malt som en rosa boks, i fargen Anemon 656 fra Beckers. Wire Chair designet av Eames, og Panton Chair designet av Verner Panton, er begge fra Vitra. Papirlampen fra Ikea skal snart byttes ut. Foto: Birgit Fauske

Bildet Charlie, 2013, av fotografvenn Kim Jakobsen To (Pudderprint.no). Foto: Birgit Fauske

Eames Wire Chair, fra Vitra, står i en nydelig kontrast til den rosa veggen og rosa pute fra Christina Lundsteen. Foto: Birgit Fauske

En Anton Corbijn-plakat fra Fotografiska henger sammen med et feriebilde av datteren Sunniva. Lysestaken Lily, kommer fra Skultuna, og Wire Chair, designet av Ray og Charles Eames, kommer fra Vitra. Foto: Birgit Fauske
Hva er det fineste du eier?
Stuebordet Plate Table, tegnet av Jasper Morrison for Vitra, er nok det fineste jeg eier. Det har så fantastiske linjer, rent og vakkert. Jeg solgte det gamle stuebordet, Eliptical table av Eames, og kjøpte dette i stedet. Det er det fine med å kjøpe kvalitet og design, det mister ikke verdien sin, man kan selge og bytte ut og forandre.
På ønskelisten.
Jeg ønsker meg ny sofa med tid og stunder. En jeg kan lounge på. Jeg har lyst til å kjøpe kjellerrommet rett under leiligheten min og lage trapp ned dit, få et helt nytt allrom der. Og drivhus på den lille hageflekken min. Jeg trenger et vakkert garderobeskap, om det finnes. Og mange fine lamper og kunst. Et fotografi av Julie Pike for eksempel. Haze-vitrineskapet fra FERM living er fint. Og har alltid ønsket meg en Cherner Chair. Sånn kan jeg holde på en stund...

Hyllen har Birgit arvet av morfaren sin. På hyllen står Eames House Bird, fra Vitra, sammen med vakre ruller med papir. Foto: Birgit Fauske

Bilde av Kim Jackobsen To (pudderprint.no), korkkrakk fra Vitra, designet av Jasper Morrison og lampe fra farmor. Foto: Birgit Fauske
Som fotograf har du vært i mange fantastiske og flotte hjem. Har det preget din egen stil? Og har du plukket opp noen bra ideer du vil dele med oss?
Jeg har absolutt vært i mange fantastiske hjem! Da jeg var helt fersk, fikk jeg lyst til å skifte stil hver gang jeg hadde fotografert hos noen, men nå synes jeg det er veldig deilig å slippe taket helt når jeg kommer hjem, godta tingenes (midlertidige) tilstand og leve godt med det. Men selvfølgelig blir jeg påvirket. Det jeg har lært er vel at et vakkert hjem ikke betyr et perfekt hjem. De som tør å gjennomføre sine egne ideer, skaper ofte noe fint. Så: Slå den spikeren i veggen og lag en ripe i det nye bordet. Du får det finere og bedre om du tør, istedenfor å være redd for alt mulig.
Vil du dele dine fem beste interiørtips?
Når man skal handle møbler og objekter er den nok lurt å bruke litt penger. Men man kan absolutt ha det fint på budsjett. Det handler mer om å få det beste ut av det du har.
1. Flytt rundt på ting og se hvordan alt blir påvirket av omgivelsene.
2. Invester i noen fine ting når du har mulighet. Noen velplasserte perler løfter gjerne rommet og alt det andre rundt.
3. Farger – og ikke minst kombinasjoner av farger – gjør underverker. Å male veggen krever litt tid og arbeid, men større forandring i et rom finner man knapt.
4. Heng opp ting. Jeg synes mange er for redde for å lage sår i veggen med spikre og skruer. Som om hele vegger uten spikerhull vil gjøre deg lykkelig? Jeg vil heller leve med en vegg med liv, som er i forandring.
5. Fotokunst kan være så mye. Noen ganger dyrt (og fantastisk), noen ganger personlig og rimelig. Jeg har en forkjærlighet for fotografier, naturlig nok. Bruk dine egne eller kjøper andres, det gjør masse med interiøret!

Over sengen henger et håndlaget papirark, Birgits eget bilde Heggedal (pudderprint.no). Lin og velur i ulike farger er kombinert i sengen. Den runde pudderfargete velurputen kommer fra Christina Lundsteen. Foto: Birgit Fauske

Puter i grått og pudderrosa står i fin kontrast til den grønne veggen. Foto: Birgit Fauske

Birgit sammen med datteren Sunniva.

Nederste del av veggen på soverommet er malt i en mørk, varm grønnfarge, Harsyra 813 fra Beckers. Maskeringsteipen er droppet til fordel for et ugjevnt skille som gir liv til rommet. Foto: Birgit Fauske