Vi møtte Colin King, og slo av en prat om hans nye design; showstopperen Interconnect. En overdimensjonert og kunstnerisk lysestake – vår nye favorittskulptur.
(Interview in English below)
Colin King Interiørstylisten – og nå produktdesigneren – Colin King har tatt interiørverdenen med storm. Han innreder private hjem og gjør stylingjobber for magasiner som Architectual Digest, og merker som Zara Home og Anthropologie, med en gjenomført signatur. Stilen oppsummerer han selv med ordene Power of stillness.
Vi – og over 180 000 andre følgere på Instagram – nyter av hans stilsikre strøm av vakkert komponerte stilleben og interiører. Hans tidligere liv som profesjonell danser har tydelig effekt på den kunstneriske elegansen som kjennetegner hans estetikk.
Designsnakk Det er alltid gøy å snakke med designere, og få større forståelse og innblikk i hva de har tenkt når de har laget noe. Slike samtaler resulterer som regel i at vi blir enda mer begeistret for objektene. Også denne gangen. Vi møtte Colin King i København tidligere i høst, da han presenterte lysestaken Interconnect under designmessen 3daysofdesign. Vi likte synet av lysestaken umiddelbart - og enda mer etter denne samtalen.
VI MØTTE DEN NEW YORK-BASERTE STYLISTEN COLIN KING I KØBENHAVN TIDLIGERE I HØST. FOTO: MIRIAM BRENNE KARLSEN
Hvordan vil du beskrive estetikken din? – Jeg elsker når uventede ting kan gi liv til tankene. Jeg prøver alltid å skape en balanse mellom naturlig kaos og orden, og på den måten gi en ting, et design eller et rom mer dybde og mening. Det er vel egentlig en omstendelig måte å si at jeg estetisk sett tror på skjønnhet som føles enkel, naturlig og leken. Og gjennom å utvise tilbakeholdenhet, blir det en minimalistisk eleganse over det hele.
Hvordan påvirker din bakgrunn som danser din design og estetiske signatur? – Som danser blir du trent i å lære koreografi – og å lære det fort; du blir drillet i å lære visuelt. Gjennom å bruke blikket og være oppmerksom, lærer en danser å forstå og mestre meningen bak en bevegelse. Gjennom å bruke denne tilnærmingen i design, og gjennom å være på lokasjon for å style og jobbe med de mest profesjonelle i bransjen har jeg lært å skape, verdsette og lære så mange forskjellige stiler. Og så liker jeg å tro at jeg stilmessig har samlet opp det jeg liker på veien. Jeg er på et punkt i min karriere hvor jeg definitivt har utviklet en visuell signatur, og det har personlig vært fint å oppleve.
OPPSTILT MEN NATURLIG. BILDEGALLERI FRA COLIN KINGS INSTAGRAM-STRØM.
Hvilken atmosfære vil du skape i interiørene du designer? – Jeg mener at et hjem skal føles tro mot de som bor der. Det bør ikke være for konstruert, tvunget eller for mye. Jeg vil at rom skal være fylt med ting man elsker og som er ment å eldes med ynde. Patina er et fint ord jeg liker å tenke på når jeg innreder hjem.
Vi har tilgang til elektrisk lys og mange fine lamper. Hvorfor holder vi fremdeles på med å tenne levende lys i 2021? – Det handler om sansene våre. Flammen på lyset er som en dans. Når vi ser på et teknisk objekt, i dette tilfellet belysning, kan man absolutt finne skjønnhet. Men det er av en annen karakter. Vi forbinder levende lys med noe mer naturlig og basalt. Flimmeret fra en flamme kobler på sansene på en annen måte.
Når tenner du lys hjemme? – Hele uken, egentlig. Kanskje litt oftere om vinteren. De gir meg tilstedeværelse som føles varm og behagelig. Og så hjelper det at jeg, som stylist, alltid har et utvalg lysestaker rundt meg fra de siste stylingjobbene.
Klassiske hvite eller fargede lys? – For det meste foretrekker jeg off-white eller kremfargede lys. Jeg liker å holde fargen enkel og at lysene skal være underordnet selve lysestaken.
LYSESTAKEN INTERCONNECT ER ET FINT EKSEMPEL PÅ COLIN KINGS GRASIØSE ESTETIKK. FOTO: MIRIAM BRENNE KARLSEN
Hvordan kom du frem til denne store og dramatiske formen på en lysestake? – Lysestakens design var veldig bevisst. Tradisjonelt har slike objekter en vertikal form. Jeg ville lage noe som strakte seg ut i rommet, og som skulle oppleves som en skulptur like mye som en lysestake. Det er noe svevende og åpent med formen – en slags letthet som trosser tyngdekraften – som jeg tenker vil se spektakulær ut uansett hvor den plasseres.
Hvor synes du vi skal plassere lysestaken i våre hjem? – Mitt favorittaspekt ved lysestaken er at den kan leve i så mange ulike omgivelser. Det er selvfølgelig de åpenbare settingene; på et spisebord eller en peishylle. Men hjemme hos meg selv i New York, har den fått plass på sofabordet. Den kan stå alene, som en skulptur, på en konsoll eller oppå en hylle. Den har en allsidighet som jeg tenker burde inspirere. Jeg ser for meg at alle som har den kan plassere den akkurat der de selv føler for, og så vil det se fantastisk ut.
LYSESTAKEN INTERCONNECT, HER PRESENTERT PÅ MENUS HOVEDKONTOR (SOM OGSÅ ER ET HOTELL) THE AUDO I KØBENHAVN. BORDET ER PLINTH, TEPPET ET GRAVEL RUG, OG SOFAEN HETER EAVE, ALT FRA MENU. FOTO: MIRIAM BRENNE KARLSEN
LYSESTAKEN INTERCONNECT, PÅ MENUS HOVEDKONTOR THE AUDO I KØBENHAVN. HER ER LYSESTAKEN VAKKERT MIDTPUNKT PÅ SPISEBORDET ANDROGYNE, OGSÅ FRA MENU. FOTO: MIRIAM BRENNE KARLSEN
GI HJEMMET KARAKTER MED KUNSTNERISKE DETALJER. INTERCONNECT I POLERT MESSING.
ENKEL MEN EFFEKTFULL.INTERCONNECT HAR EN ENKEL FORM SOM ER LETT Å FÅ ØYE PÅ, OG BLIR ET FINT BLIKKFANG PÅ SPISEBORDET.
TYNGDEPUNKT. INTERCONNECT I KOMMER I RÅ, POLERT MESSING, OG I EN SVART VARIANT.
RENE FORMER I MØTE MED VARIGE MATERIALER. INTERCONNECT KOMMER I TO VARIANTER: SVART OG POLERT MESSING.
English text: Interview with Colin King, designer of the new Interconnect candle holder.
Star stylist Colin King on dance, design and candlelights We met Colin King in Copenhagen at the designweek 3daysofdesign, and had a talk about his new design; The showstopper Interconnect. A grand and artistic candlestick - our new favorite sculpture.
Interior stylist - and now product designer - Colin King has taken the interior design world by storm. He decorates beautiful homes and does styling jobs for magazines such as Architectual Digest, and brands such as Zara Home and Anthropologie, all with a characteristic signature. He sums up the style himself with three words; Power of stillness.
We - and more than 180 000 other followers on Instagram - enjoy the sight of his stylish stream of beautifully composed still lifes and interiors. His previous life as a professional dancer has an obvious effect on his artistic and elegant aesthetics.
How would you describe your aesthetics? – I love when the most unlikely of subjects can provide food for thought. There’s a balance I try to harness where natural chaos meets order, and in this way an object, design or space holds more meaning. It’s an elaborate way of saying that aesthetically I believe in a sense of beauty that feels simple, natural and playful. And in keeping elements restrained, there’s a layer of minimalistic elegance to it all.
How does your background as a dancer affect your design and aesthetic signature? – As a dancer you’re taught to learn choreography and learn it quickly; you are trained to be a quick visual study. By using sight and paying attention, a dancer learns to harness the meaning behind a movement. Taking this approach to design-- By being on set styling and working with the industry’s greatest professionals-- I’ve been able to grow, appreciate, and learn so many different styles. And I like to think that stylistically I collect what I like along the way. I’m at a point in my career where a visual signature has definitely developed, and that’s been nice to experience personally.
What type of atmosphere do you want to create in your interiors? – I just truly believe that a home should feel true to its inhabitants. Nothing should be over-contrived or stressed or too saturated. I want the spaces I create to feel filled with collections that are loved and intended to age with grace. Patina is a beautiful word I love to think of when it comes to the interiors I design.
We have electric lights and access to many nice lamps... What's the point with candles, why do we still light candles in 2021? – It’s really a matter of the senses. There’s a dance that a candle’s flame brings. When we look at any object of technology, in this case lighting, we can definitely find beauty. But it’s of a different nature. With candles, we’re connecting to something a bit more natural and primal. The flickering of candlelight connects us with the senses in a different way.
When it comes to the candels - classic white or colored? - Mostly I prefer an off-white or cream. I like to keep the color simple and secondary to the candle holder itself.
When do you light candles at home? – I light candles throughout the week honestly. Perhaps more-so in the winter. For me they add a sense of place that feels warm and calming, and it helps that, being a stylist, I always have a good number of candlesticks around for use from recent shoots.
Match sticks or lighter? – Match sticks!
Can you say something about why ond how the candle holder got its proportions? – Yes definitely. The candleholder’s design was very intentional that way. Traditionally, when we’re looking at this type of object, they’re vertical. I wanted to create something that stretched across a space, and lent itself to being a sculpture as much as a candle holder. There’s a weightless expanse to this form; a kind of lightness that defies gravity which I felt could look special no matter where placed.
Where do you envision the candlestick to be placed in our homes? – My favorite aspect of the design is that it can live in so many different areas. Of course there’s the typical setting of a dining table or mantle. But even at my home in New York the candle holder lives on a coffee table. It can stand alone as a sculpture atop an entryway table or a shelf, atop books and shelves.. It holds a versatility that should inspire. I imagine anyone who has this piece can place it wherever they dream up and it will look beautiful.