I denne gamle stallen på Grünerløkka i Oslo, skjuler det seg en vakker og mørk hemmelighet. Hjemmet har en spennende og vakker palett som er fylt med ikoniske lamper, designkupp og detaljer som får øynene til å løpe løpsk.
– Det var egentlig ingenting som måtte gjøres, men det var en stall som var gjort om til bolig fra utbygger og det hadde en litt nøytral finish. Forteller Nina, som bor i stallen sammen med mannen Jørgen, sønnen Gustav på ett år og hunden Ipa.
– Det første vi gjorde var å få bort den gule lakken på gulvet, det hadde stor effekt. Etter hvert malte vi om kjøkkenet, pusset og malte vegger oppe og nede der soverommet er. Vi ville ha mer sjel og egenart i stallen.
Hvordan er det mulig å få et så gjennomført hjem, og hvilke tips kan du dele? – Siden man beveger seg fra rom til rom, synes jeg det er viktig å få en følelse av at de henger sammen. Jeg prøver derfor å tenke på hvordan man bruker materialer og farger på tvers av rommene, og passer på at man har en palett som harmonerer. Og så er jeg nokså kompromissløs når det kommer til interiør; dersom et objekt eller et møbel ikke føles riktig, får det en time-out i boden.
STOL BOLLO FRA FOGIA. VEGGLAMPE MANTIS BS2. SOFA FRA BOLIA. BILDE TIL HØYRE PLAKAT BLINDS NO. 5, FRA KRISTINA KROGH. GULVTEPPE SHAGGY ULLTEPPE KREMHVITT. VASE VALENCIA, FRA H. SKJALM P. AURA BORDSPEIL, FRA NEW WORKS. BORDLAMPE ATOLLO, FRA OLUCE. STUA, GANGEN OG KJØKKENET ER MALT I FARGEN NCS S 7502 B FOTO: BIRGIT FAUSKE
BILDE PLAKAT BLINDS NO. 5, FRA KRISTINA KROGH. LAMPE ATOLLO FRA OLUCE. SIDEBORD ACCENT SIDEBORD SMALL, FRA MATER. GULVTEPPE SHAGGY ULLTEPPE. FOTO: BIRGIT FAUSKE
DET HVITE KJØKKENET BLE SPRAYLAKKERT I NSC S 8502 B, SOM ER NESTEN SAMME, MØRKE FARGE SOM VEGGEN. NINA JOBBER SOM GRAFISK DESIGNER, OG HAR EN LIDENSKAP FOR INTERIØR OG DESIGN. FOTO: BIRGIT FAUSKE
Hvordan kom dere fram til fargepaletten? – Det har vært en del prøving og feiling for å komme frem til den paletten vi har nå. Lysforholdene i leiligheten har i stor grad bidratt til at vi har valgt nokså dempede farger. Ellers har vi prøvd å få til en god balanse mellom mørkt og lyst, varmt og kaldt slik at leiligheten skal føles som et godt sted å være.
Hvordan er det å bo i et mørkt hjem? – i synes i grunn ikke på at det er så mørkt her. Med unntak av entreen, er det også store lyse flater i hvert rom, som gjør at det helhetsinntrykket ikke blir så mørkt. Men vi digger de mørke flatene, og spesielt det mørke kjøkkenet på en mørk vegg, og synes det gjør rommet lunt og særegent.
På soverommet har du malt dører, vegger og skap i samme farge. Hvilken effekt synes du det gir? – Jeg synes rommet oppleves både større, roligere og mer helhetlig ved å male alt i samme farge. Og så er det noe deilig rart ved det som jeg liker veldig godt.
Hvor liker du best å være i hjemmet ditt? – Jeg trives godt i sofakroken under Mantis-lampa. Der har jeg utsikt over stue og kjøkken, og så får jeg med meg om det står noen naboer i bakgården som jeg har lyst å slå av en prat med.
Nina og Jørgen har tenkt nøye gjennom hvilke objekter de har latt få komme inn i hjemmet sitt, og Nina har ofte en plan om hvor tingene skal stå før de kommer over dørstokken.
– Jeg har mange favorittobjekter her, og det er en jevn konkurranse mellom Bollo-stolen fra Fogia, Bubble-lampen og Arte Biennale-krakken fra Nikari som står på soverommet. Høyt oppe på favorittlisten står også speilet 124° fra Artek, Shaggy-teppet fra Layered og hodeskulpturen av Siren Blauuw.
SOVEROMMET ER MALT I DEN NYDELIGE VARM, GRÅGRØNN FARGETONEN GRANSKYGGE FRA JOTUN LADY. LAMPE RESTART, FRA RESTART MILANO. FOTO: BIRGIT FAUSKE
Hva er viktigst form eller funksjon? – Jeg skulle gjerne sagt at funksjon er det viktigste, men det er nok det estetiske som oftest er avgjørende når det kommer til interiør. Når det er sagt, mister ting fort sjarmen dersom det funksjonelle ikke er ivaretatt – uansett hvor vakkert det er.
Hva er det som fungerer bra, og hva fungerer ikke så bra? – Vi synes planløsningen med bad og soverom i første etasje og stue og kjøkken i andre fungerer veldig bra. Og så liker vi godt sammensetningen av de ulike materialene både på overflater og i interiøret. Sofaen i et velouraktig tekstil var dog kanskje ikke tidenes beste idé når man har en hund som røyter, så der kunne vi nok valgt en litt mer praktisk løsning.
Er det noe du aldri kvitter deg med, og hva kommer aldri over dørstokken? – Jeg er veldig glad i unike objekter, så det jeg har av keramikk og treverk kommer nok til å bli med oss videre. Det samme gjelder lampene og Bollo-stolen. Man skal aldri si aldri, men har ikke lykkes med å få knall rødt til å fungere i interiøret – til tross for at det er en farge jeg liker godt – så du kommer neppe til å finne et rødt møbel hos oss.